Boete aan Robin Energie wordt verlaagd door ACM

Boete aan Robin Energie wordt verlaagd door ACMBoete aan Robin Energie wordt verlaagd door ACM. Al voordat Robin Energie failliet werd verklaard had het al een boete opgelegd gekregen van €250.000. Dit hoge bedrag is te wijten aan het feit dat Robin Energie de slotnota’s te laat verstuurde. Deze slotnota wordt opgemaakt wanneer een klant overstapt naar een andere energieleverancier. Dit moet altijd binnen zes weken gebeuren. In 2017 werd 80% van de slotnota’s of ook wel eindafrekening veel te laat verstuurd. Er waren zelfs klanten die na 12 weken de slotnota ontvingen. Het ging hierbij om 37% van de overstappers.

Boete aan Robin Energie wordt verlaagd door ACM

De boete was dus in eerste instantie vastgesteld op €250.000, maar gezien de precaire situatie waarin Robin Energie zich bevind is de boete verlaagd naar €75.000. Eerst wordt bekeken of consumenten door deze boete worden benadeeld. Er zijn namelijk genoeg klanten die nog geld tegoed hebben van Robin Energie. Als de boete ten koste gaat van openstaande tegoeden aan klanten dan gaat de ACM de boete waarschijnlijk niet opeisen. Ook in 2016 kreeg ruim 75% van de overstappers de slotnota te laat opgestuurd. Robin Energie wijt het faillissement aan een vernieuwd betaalsysteem. Daardoor liepen de kosten voor debiteuren op. Begin maart besloot de ACM dan ook om de leveringsvergunning in te trekken.

WoonEnergie neemt klantenbestand van Robin energie over

De bestaande klanten van Robin Energie zijn overgenomen door WoonEnergie die weer een dochteronderneming van Eneco is. Bij het omvallen van een energiebedrijf zijn klanten vaak de dupe. Zij hebben geen fonds waartoe zij zich kunnen richten. Er bestaat wel een garantiefonds voor gedupeerden in de reisbranche. Daarom wordt er door energieleveranciers en organisatie’s zoals de consumentenbond gekeken of dit ook mogelijk is voor de energiesector. De MAX ombudsman pleitte daar ook voor nadat EnergieFlex zijn faillissement had aangevraagd. Wanneer er nu een energiebedrijf failliet gaat dan kan de klant fluiten naar zijn betaalde voorschotbedragen.

Pleiten voor een garantiefonds wanneer energiebedrijf failliet gaat

Energiebedrijven zien er vooralsnog niet heel veel heil in, omdat zij denken dat het risico te verwaarlozen is. De huidige energiemarkt biedt nieuwkomers de kans een eigen energiebedrijf te starten en toe te treden op de markt. Daardoor zijn er de afgelopen vijftien jaar al ruim 30 aanbieders bijgekomen. Zo gingen de afgelopen jaren al een aantal energiebedrijven failliet. Waaronder Orro Energy, Go Energy, Bas energie en nu dus EnergieFlex en Robin Energie.

Vaak stappen consumenten toch over wanneer er een nieuwe energieleverancier is

Gelukkig zijn er in geval van faillissement voldoende energiebedrijven waar een gedupeerde klant uit kan kiezen. Als hun afkoelperiode bij het faillissement verlopen is dan mogen zij alsnog opstappen. Ze krijgen voorts eerst een aanbieding van het energiebedrijf dat de levering overneemt, maar wil men dat niet dan kan men dus kiezen voor een ander.