Controleer uw energierekening op fouten

In een uitzending van Radar heeft Vereniging Eigen Huis fouten in de energierekening aan het licht gebracht. De energierekening behoeft namelijk een betere controle. De vraag is dan ook: controleert u uw energierekening wel eens? En dan met name de eindafrekening die u elk jaar ontvangt.

Altijd recht op vermindering energiebelasting

Zo blijkt dat de tarieven die de consument heeft afgesproken met de energieleverancier vaak niet juist zijn achteraf. En de heffingskorting werd in een aantal situaties ook niet toegepast. VEH zag met name bij consumenten in bezit van zonnepanelen dat er fouten voorkwamen. De fout die voorkwam was het niet toepassen van de heffingskorting ofwel vermindering energiebelasting. Een voorbeeld: consument kwam na het salderen uit op 0 kWh qua verbruik en de heffingskorting werd in dat geval niet verrekend.

Berekening klopte in aantal gevallen niet

Ook word er onterecht teveel aan netbeheerkosten in rekening gebracht bijvoorbeeld bij huishoudens die minder dan 500 m3 aan gas verbruiken. Ook word het aantal dagen anders berekend zo zag VEH ook rekeningen voorbij komen waar er over 366 dagen een berekening was gemaakt. Al deze fouten kunnen de consument veel geld kosten, soms gaat het om een paar tientjes maar het kan ook gerust oplopen tot een paar honderd euro.

Fout gevonden? Trek aan de bel bij uw energieleverancier

Stapt u over naar een andere energieleverancier? Bewaar de nieuwe overeenkomst dan goed. Als de eindafrekening op de mat ligt kunt u de genoemde tarieven vergelijken. We kunnen er dus niet automatisch vanuit gaan dat de energieleverancier alles foutloos doet. De energierekening controleren kan u geld besparen. Heeft u een fout geconstateerd op de eindafrekening? Zoek dan contact met uw energieleverancier en leg uw bevindingen voor. Het is dan aan de energieleverancier om deze fouten te herstellen, bent u niet tevreden met de oplossing die zij u bieden of blijven ze nalatig dan wendt u zich tot de Geschillencommissie voor Consumentenzaken.

Geen bevredigende oplossing voor handen? Geschillencommissie inschakelen

De Geschillencommissie energie behandeld klachten die te maken hebben met elektriciteit en gas waaronder dus ook de eindafrekening valt. De ACM moet in actie komen vindt VEH want de energierekening is op deze manier niet te controleren. De autoriteit mag maatregelen opleggen aan de energieleverancier wanneer zij fouten maken. Blijf ten alle tijde uw energierekening controleren want het is zonde van het geld en u hoeft daar niet voor op te draaien.