Wanneer u heeft gekozen voor een nieuw energiecontract dan heeft u wettelijk recht op de bedenktijd. De bedenktijd in dit geval bedraagt 14 dagen, in deze 14 dagen mag u terugkomen op uw besluit. U kunt uw energiecontract annuleren bij de nieuwe energieleverancier.
Bedenktijd van 14 dagen bij nieuw energiecontract
U mag zich bedenken bij een nieuw energiecontract als u het telefonisch heeft afgesloten maar ook via internet of aan de deur of in de winkel. Uw wettelijke bedenktijd gaat in vanaf het moment dat u het energiecontract in handen ondertekend heeft ontvangen. De partij die u het energiecontract aanbiedt is verplicht u te melden dat u recht heeft op de wettelijke bedenktijd.
Lees altijd de voorwaarden voordat u overstapt
U dient in alle gevallen eerst de voorwaarden te lezen die bij het energiecontract horen. Bekijk dan ook goed of er gesproken word over recht op bedenktijd. Als dit niet het geval is wat kan voorkomen bij afsluiten in een winkel, dan is het niet verstandig om dit energiecontract aan te gaan. Als de energieleverancier u niet informeert over een bedenktijd dan wordt uw bedenktijd verlengd naar maximaal één jaar. Wanneer de energieleverancier u in de tussentijd toch informeert over de bedenktijd dan gaat vanaf dat moment ook de 14 dagen bedenktijd in.
Waar sluit u het energiecontract af?
Het komt voor dat u bijvoorbeeld in de Mediamarkt of ander winkelpand word benaderd door een verkoper die u een energiecontract biedt. Als u in deze situatie niet word geïnformeerd over de wettelijke bedenktijd? Dan geldt de verlengde bedenktijd alleen als het energiecontract in de winkel is afgesloten die niet van de energieleverancier zelf is.
Annuleer uw nieuwe energiecontract tijdig
Het kan altijd voorkomen dat u toch besluit om van het energiecontract af te zien. U bent dan ook niet verplicht om uw reden aan te geven waarom u het niet wilt. U moet binnen de 14 dagen aan de nieuwe energieleverancier laten weten dat u wilt annuleren. Zorg wel ervoor dat de energieleverancier u dit ook schriftelijk bevestigd. Als u hiervan geen bevestiging heeft ontvangen ga er dan zo snel mogelijk achteraan. Doe het schriftelijk en per telefoon en vraag desnoods om een bevestiging via email.
* breng uw huidige energieleverancier ook op de hoogte dat u wilt annuleren. Geef ook aan dat u niet wilt switchen van energieleverancier.
Onterecht klant gemaakt?
Het komt helaas ook voor dat u te krijgen maakt met een onterechte switch. U krijgt dan ineens een brief waarin staat u gekozen heeft voor een energiecontract waar u niets van af weet, of niet voor heeft gekozen. Lees dan wat u kunt doen bij een onterechte switch naar een andere energieleverancier. Of u nu wel of niet heeft gekozen voor een nieuw energiecontract u heeft altijd het recht om dit te annuleren. Ontvangt u al een voorschotnota van de nieuwe energieleverancier? Bel de nieuwe energieleverancier op en maak bezwaar hiertegen. Wat u betreft is er geen nieuw energiecontract en u wilt daarom ook niet betalen.
Geschillencommissie Energie
Als u ondervind dat er niets met uw bezwaar is gedaan dan volgt de gang naar de Geschillencommissie Energie. Zij kunnen u helpen met een nieuw bezwaar naar de energieleverancier toe. U kunt per post uw klacht indienen en via de website. Ga naar de website van de Geschillencommissie Energie en lees wat u kunt doen. Het postadres van de Geschillencommissie Energie:
- Postbus 90600
- 2509 LP Den Haag
- telefoon: 070 – 310 5310